אחד מכוחות העל של שרלוק הולמס הוא היכולת שלו לזכור הכול. הבלש המבריק משתמש בטכניקות שעוזרות לו לזכור דברים: הוא מאחסן את הזיכרונות עם תמונות וקישורים בתוך המוח שלו וכשהוא צריך הוא מחפש עד שהוא מוצא את מה שהוא צריך – התעלומה נפתרת וכולם שמחים, חוץ מהפושע, כמובן.

.

.

כשאנחנו מתכוננים למבחן – בבית הספר, באוניברסיטה, מבחן תיאוריה או כל מבחן אחר – זה הרגע שבו אנחנו הכי מקנאים בזיכרון של הבלש הדגול. אז אם אתם רוצים להיות קצת כמו שרלוק הולמס, הנה כמה טכניקות שיכולות לעזור לכם לזכור יותר טוב את הדברים החשובים לכם – טכניקות שמבוססות על יצירת קישור בין מה שצריך לזכור לבין עזרים מנטאליים שונים.

נניח שאתם צריכים לזכור את הדברים הבאים: קומקום, ברווז, צמר, נעלי בית, ספר, עיניים, היפופוטם, מלבורן, ירוק, שלישי, נפוליון. (למה דווקא אלה? ככה.)

ליצור תמונה שבה מאוחסן הזיכרון

קחו את המילים וצרו מהן תמונה ברורה: קומקום שרתום להיפופוטם מצמר ירוק שבו נוהג ברווז בשם נפוליון שלובש נעלי בית, קורא ספר על מלבורן בזמן ששלוש עיניים מסתכלות עליו מהצד.

שיפור זיכרון בעזרת תמונה

Source: ar.art.com via Alexandra on Pinterest

 

לחבר סיפור שמספר את מה שצריך לזכור

אם אתם לא טובים בדמיון ויזואלי קחו את המילים וספרו איתם סיפור. תמונה היא צורה ויזואלית לספר סיפור ולכן פשוט קחו את המשפט הקודם בתור סיפור על הברווז שנוהג בקומקום בדרך למלבורן וכן הלאה.

שליפה בעזרת סיפור

 

לסדר בארמון את הדברים שצריך לזכור

השיטה הזו ידועה בשם שיטת ארמון הזיכרון או החדר היווני. היא עובדת בצורה הבאה: אתם לוקחים מקום מוכר לכם היטב – הבית שלכם או המשרד שלכם לדוגמה. החליטו על מסלול קבוע שתעשו בתוך המקום הזה – סדר החדרים, הפניות שתיקחו, הדברים שתראו. כעת הניחו באופן מנטאלי את הדברים שאתם צריכים לזכור לאורך המסלול ובמקומות הבולטים. כשמגיע הזמן לזכור אותם, אתם הולכים מחדר לחדר במסלול הקבוע ואוספים את הזיכרונות המאוחסנים. הניחו את הברווז על ספה בסלון ועל השולחן את ההיפופוטם; את הספר הניחו על מדף ואת הצמר על אדן החלון וכן הלאה.

.

.
את אותה השיטה ניתן גם ליישם גם עם אזורים מוכרים. למשל, לקחת מסלול קבוע שאתם מכירים (מהבית למכונית, מהאוטובוס ללימודים וכן הלאה) ולאחסן את הדברים שצריך לזכור בנקודות שונות לאורך המסלול: ההיפופוטם יחכה בתחנת האוטובוס, הברווז ינהג באוטובוס והכביש יהיה עשוי מצמר עד שהוא מגיע אל התחנה הסופית שבה מישהו שכח ספר.

ליצור משפט לאחסון הזיכרון

כאשר יש לנו רשימה של מילים שעלינו לזכור, ניתן לסדר אותן במשפט אחד שלם שישמע הגיוני, פחות או יותר:

היפופוטם-נפוליון במלבורן, קומקום-צמר בנעלי בית וספר, וברווז שלישי ירוק-עיניים.

אבל לפעמים קשה ליצור משפט מתאים כי המילים לא מתחברות לשום דבר או שאלה מושגים שלא ממש מתחברים למשפט. במקרה שכזה אפשר לקחת את האות הראשונה של כל מילה ולמצוא מילה אחרת, מוכרת יותר, שתחליף את המקור במשפט. הנה דוגמה טובה, באנגלית:

אחסון זיכרון

Source: i.imgur.com via Jesika on Pinterest

 

ליצור מילה לאחסון הזיכרון

לוקחים את האות הראשונה מכל מילה ויוצרים ראשי תיבות שקל לזכור. במקרה שלנו: מהקצי"ן שנבע"ס. זו גם שיטה טובה לזכירת מספרים: החליפו את המספרים באותיות ואת ראשי התיבות תוכלו לזכור אולי יותר בקלות כיוון שחלקנו זוכרים יותר טוב צלילים מאשר תמונות.

זכירת מספרים

 

חרוזים לנשיאת הזיכרון

טכניקה למתקדמים: להכניס את הרשימה לתוך שורות מתחרזות. מצד אחד יש צורך בכישרון חריזה אבל, מצד שני, הרבה יותר קל לזכור שיר בחרוזים מאשר מילים ללא קצב וקשר.

קומקום וברווז מדברים

על צמר וספר ודברים

על נעלי בית, היפופוטם וגרביים

ועל החשיבות של זוג עיניים

במלבורן, ביום שלישי ירוק

כשנפוליון עושה מכולם צחוק.

או משהו בסגנון הזה.

זיכרון בעזרת... באטמן

 

והכי חשוב לזכור: יש דברים שאין צורך לזכור וכדאי לשכוח אותם מהם ככל האפשר.

זיכרון לטווח קצר

 

***

מוגש בחסות לילך – לימוד תיאוריה מודרך. הצלחה מובטחת כבר מהמבחן הראשון.

לימודי תאוריה

 

 

דילוג לתוכן